Donderdag 2 november - Naar Diamond beach en terug richting Reykjavik

2 november 2023 - Kópavogsbær, IJsland

We hebben weer prima geslapen. Ook dit hostel is een fijne plek!
Wat is het hier stil in de nacht!
In Enschede slapen we gelukkig ook in een rustige buurt met weinig geluiden, maar hier hoor je echt helemaal niets! Behalve wat gesnurk van sommige, ik zal geen namen noemen…haha!

IMG_0741

We smeren wat brood voor ontbijt en lunch en stappen nog net voor 9.00 uur in de auto op weg naar Diamond beach!
Er staan vandaag best wat kilometer op de planning, maar dat is ook wel lekker, omdat we lekker wat relaxen terwijl het mooie landschap aan ons voorbij trekt.

Diamond beach is vanaf ons hostel nog een ruim uur rijden, maar veel huizen en overnachting mogelijkheden komen we onderweg ook niet tegen.
Als we er aankomen zien we in de verte de ijsrotsen al op het zwarte strand liggen. Naast Diamond beach ligt het gletsjermeer
Jökulsárlón.
De ijsblokken die op het strand van Diamond beach liggen zijn afkomstig van de Vatnajökull gletsjer en belanden via het gletsjermeer op het strand.
Door de stroming in het meer en de temperatuur breken de ijsschotsen in kleinere stukken en als ze klein genoeg zijn stromen ze via de opening naar de Atlantische oceaan.
Daarna spoelen de ijsschotsen via de golven in de zee weer aan op het strand.

We nemen eerst een kijkje bij het gletsjermeer
Jökulsárlón. De ijsschotsen met op de achtergrond de gletsjer zijn een prachtig gezicht!

IMG_2585IMG_2581IMG_2519IMG_0755

Via de opening lopen we naar het strand. Tijdens de wandeling zien we een aantal keer een zeehondje.

IMG_2481
De ijsrotsen op Diamond beach zijn zo prachtig! Als de zon er even op schijnt zijn het net diamanten! Allemaal verschillen ze van grootte, vorm en structuur.

Samen lopen we een stuk over het strand en echt, we zijn er stil van! Zo onder de indruk van dit prachtige gezicht!
Dit was het ritje van vanmorgen zeker waard!

IMG_0759IMG_0775IMG_0769IMG_0767IMG_2526IMG_2552IMG_2548

We nemen ruim de tijd om rond te kijken en rijden rond net na de middag weer verder. Of eigenlijk rijden we terug, want onze volgende overnachtingen hebben we gepland een half uurtje voor Reykjavik. We zijn dan weer wat dichterbij het vliegveld en willen even de tijd nemen om de stad Reykjavik nog even te bekijken.
De route die we nu rijden is veruit de langste tot nu tot, iets meer dan 4 uur. Dat komt ook, omdat we in de buurt van Diamond beach verder niets te bekijken hebben. Bovendien vliegen we zondag morgen vroeg weer terug, dus heel veel verder rijden gaan we niet redden.

We maken onderweg halverwege nog een stop bij Vík, bekijken daar het kerkje nog even en halen wat boodschapjes.

IMG_2599

Allevijf vinden we het jammer dat we Vík en het zuiden van IJsland achter ons moeten laten. Maar het is ook mooi geweest.

We rijden naar ons huisje met de naam: Middle of nowhere, in de buurt van Porlákshöfn, een half uurtje van Reykjavik.
Het zijn prachtige rode huisje die echt in the middle of nowhere liggen. We worden vriendelijk ontvangen in een prachtig huisje!
We eten samen wat en de kinderen gaan omstebeurt in een lekker warm bad.

IMG_0838

Dat het huisje echt in het donker ligt blijkt ‘s avonds een groot voordeel. Als Tim even buiten staat ziet hij het Noorderlicht!
De meiden liggen al te slapen, ze waren best moe dus we besluiten ze dit keer te laten liggen.
Samen met Luuk genieten we dit keer van de prachtige groene kleuren in de lucht!
We voelen ons geluksvogels, rijk gezegend, dat we dit fantastische natuurverschijnsel weer mogen meemaken!

26e10ad0-01c9-475c-afa9-ba2ce1ab736eIMG_2633IMG_2617

1. Lenneke Van Veen:
    3 november 2023
    Oh Jongens!!! Ijs!!! Wat is dat toch fascinerend mooi, met al die kleuren en verschillende lichtinvallen! Wat een plek! Kan me voorstellen dat het de moeite waard is om helemaal geen te rijden!
  2. Rachel:
    4 november 2023
    Prachtig weer! Zo leuk om zo met jullie 'mee te reizen'!
  3. Danielle:
    4 november 2023
    Wat een geluk, nóg een keer het noorderlicht! Heel leuk om alles te lezen. Net of ik de reis ook een beetje maak :-) (oh dat schrijft raag ook, het blijkt een groepsreis hihi) Fijne laatste dagen nog daar! X
  4. Anneke Heijdeman:
    4 november 2023
    Eindelijk de tijd om jullie verhalen te lezen. Wat een prachtig avontuur! En wat een mooie foto’s! Echt een heel bijzonder land! Geniet er nog maar heerlijk van!