Zaterdag 4 november- Laatste dag IJsland en weer naar huis!

5 november 2023

Als we wakker worden doen we ook vandaag nog even rustig aan. We hebben geen drukke planning en dus genieten we eerst nog even van een ontbijtje samen! Ook vandaag hebben we kaneelbroodjes uit de oven, heerlijk!
We zoeken vast wat spullen uit en pakken 2 koffers in. Dan hoeven we vanavond maar 1 koffer mee te nemen het hotel in.

We vliegen morgen om 6:40 uur en slapen vannacht een nachtje in het ABC hotel op een paar minuten van de luchthaven.

Als alles klaar en ingepakt is, rijden we nog even naar Reykjavik. Luuk en Sara hebben een groot winkelcentrum gezien waar ze nog wel even willen shoppen.
We kijken even rond en alledrie de kinderen slagen voor een leuke aankoop.

Hierna rijden we naar een grote winkel waar ze prachtige IJslandse producten verkopen.
Ik heb bedacht dat ik graag een Lopapeysa mee wil nemen als souvenir na ons avontuur in IJsland.
Voordat je denkt dat een Lopapeysa een IJslands biertje is….het is een IJslandse trui of vest!
De IJslanders noemen deze puur wollen trui Lopapeysa. Deze truien worden met de hand gebreid, gemaakt van schapenwol en zijn uniek en bijna een symbool voor IJsland.

We kijken een tijdje rond, leuk om te zien dat  er dames in de wolwinkel ernaast al truien aan het breien zijn.
Na even zoeken slaag ik voor een mooi vest en trui!

IMG_0947IMG_0948

Tim scoort een gave sweater, die vindt dat wol maar kriebelen.

Ondertussen is het al bijna etenstijd en dus besluiten we naar de IKEA te rijden die vlakbij zit. We eten gezellig wat en rijden dan nog even naar het centrum van Reykjavik.
In de avond ziet het er heel gezellig uit in de straatjes en de grote kerk is mooi verlicht.

IMG_2757IMG_2764

Dan rijden we door naar ons hotel voor ons laatste nachtje hier.

De volgende morgen gaat de wekker al vroeg, we zijn rond 4:15 uur mooi op tijd op de luchthaven. Tim brengt de huurauto terug, we hebben iets meer dan 1750 km gereden.
We brengen onze koffers weg en zijn klaar voor de vlucht.

Als we na de douane staan de wachten voel ik de grond even bewegen. En kort daarna weer. Ik krijg een melding van een aardbeving, 4.3 op de schaal van Richter!
Nu zijn bevingen in IJsland heel gewoon, omdat het op een breuklijn ligt. Maar meestal zijn dit lichte bevingen waar je niets van voelt.
We hoorden de laatste dagen van verschillende mensen, waaronder de eigenaar van het huisje wat we huurde, dat er van alles rommelt aan de kust onderin IJsland. Er zijn veel bevingen en er wordt veel vulkanische activiteit gemeten! Veel IJslanders houden alles gespannen in de gaten en de kans dat de vulkaan uitbarst is best aanwezig.
Wel apart om zo’n beving te voelen.

IMG_0951

Uiteindelijk hebben we een goede vlucht met wel een erg onrustige start en landing. Gelukkig hebben de kinderen en Tim er geen last van. Ik vind opstijgen en landen zowieso niet leuk en was nu ook wel echt heel erg gespannen. Dus extra blij en dankbaar als we weer veilig op Schiphol landen.

IMG_2806IMG_2820

We lopen in de regen de vliegtuigtrap af.
Voor ons weer de eerste regen na 10 dagen! Wat hebben we ongelofelijk veel geluk gehad met het weer!

We kijken met enorm veel dankbaarheid terug op deze bijzondere reis!
Wat hebben we genoten van dit prachtig mooie land!
Wat hebben we veel moois gezien!
Wat was het genieten om dit avontuur samen te beleven! Wat hebben we het fijn gehad samen!
Het voelde echt als een bijzonder mooi cadeau!

Zo, zo dankbaar!

1. Lenneke Van Veen:
    6 november 2023
    Jullie hebben nu eerst een week vakantie nodig om al jullie avonturen te verwerken! Wat hebben jullie veel gedaan en gezien!
    Heel gaaf! En fijn dat jullie nu ook weer gewoon veilig thuis zijn! Tot gauw!
  2. Linda:
    6 november 2023
    Wat een prachtige week hebben jullie gehad! Zoveel moois gezien en dat zo mooi samen beleefd, heel tof! En ja inderdaad, nog een week nodig om bij te komen. Heerlijk nagenieten!