Vrijdag 3 november - Reyjavik

3 november 2023

Vanmorgen zetten we geen wekker en slapen we lekker uit.
We doen rustig aan en genieten van een ontbijtje met kaneelbroodjes uit de oven!
Zo lekker!

Aan het einde van de ochtend rijden we naar Reykjavik om daar wat rond te kijken.
Reykjavik is de meest noordelijke hoofdstad van de wereld, dus een bezoekje is zeker de moeite waard.
We rijden eerst naar de vuurtoren, die net buiten de stad staat.
Ons plan om er even te kijken gaat niet door, want de vuurtoren blijkt op een schiereiland te liggen waar je niet naartoe kunt.

IMG_2651

Hierna parkeren we de auto bij Harpa. Harpa is een heel groot concertgebouw en congrescentrum aan de haven van Reykjavik.
Het is een glazen gebouw dat schittert aan alle kanten als de zon erop staat.

IMG_0845IMG_0882IMG_0844

Onderweg naar het centrum lopen we langs een standbeeld van de eerste persoon die zich ooit op IJsland heeft gevestigd: Ingofur Arnason.
In het jaar 874 koos hij deze plek om zich te vestigen voor zijn gezin en noemde het Reykjavik.

IMG_2654

We lopen samen richting het hoogste gebouw van Reykjavik, de Hallgrimskirkja.
De kerk is 74,5 meter hoog en kun je al van zien liggen.

IMG_2669IMG_2676

Terug lopen we via de bekende winkelstraat van Reykjavik Laugavegur. De straat zelf is hier niet alleen kleurrijk, maar ook alle huizen en winkels hebben verschillende kleuren. We zien allerlei muurschilderingen en uiteraard gaan we af en toe even een winkeltje in om wat rond te kijken.

IMG_2662IMG_0874IMG_0869IMG_0872IMG_0871IMG_0878IMG_0848IMG_2658IMG_0846IMG_2699IMG_0853

Op de terugweg kijken we nog even rond in een groot overdekt winkelcentrum.
Luuk scoort 2 Lego sets voor echt een koopje! Sets die meer dan €50 kosten, zijn hier €6 en €10.
De overige Legoprijzen liggen overigens een stuk hoger dan in Nederland.

Bij het huisje eten we wat samen en de rest van de avond doen we rustig aan, nemen een bad of lezen wat.
Morgen onze laatste dag in IJsland.