Vrijdag 27 oktober - Op avontuur in IJsland!

27 oktober 2023 - Thingvellir, IJsland

Welkom op onze reisblog!

Wie ons een beetje kent weet dat we van reizen houden!
Het liefst naar landen of plekken waar we nog niet geweest zijn. We zijn dankbaar voor alle mooie reizen die we al samen mochten maken en later met ons gezin!
Samen reizen zijn voor ons gouden herinneringen waar we nog lang van nagenieten. Een blog leek ons een leuke manier om nog eens terug te lezen en daarnaast zijn er altijd mensen die vragen hoe onze reis was, dus leuk om te delen!

Al een langere tijd stond IJsland op ons lijstje. Toen we de kans kregen om eind oktober te gaan, hoefden we niet lang na te denken. Samen puzzelden we een aantal avonden en zo ontstond er een mooie route, waarbij we op verschillende plaatsen een plekje zochten om te overnachten. Ook dat lukte en na veel voorpret, wat vooral bestond uit lezen en foto’s kijken, was het vandaag zover!

Om 12.45 uur vliegen we met Play, een IJslandse luchtvaartmaatschappij, naar Keflavik airport, de internationale luchthaven van IJsland.
In het vliegtuig horen we om ons heen de  IJslandse taal al regelmatig. Een onverstaanbare taal die wel iets weg heeft van het Noors, maar ook weer heel anders.

IMG_0021IMG_0026IMG_0031Op de luchthaven staan we zo weer buiten, op zoek naar de huurauto voor deze week.
Met de rondreis die we willen maken kozen we voor een stoere SUV 4 wheel drive.
Zo kunnen we ook de grote weg af en de kleinere paadjes verkennen. En je weet nooit wat het weer doet, het kan zomaar gaan sneeuwen of vriezen.

IMG_1714
We rijden naar ons eerste stop, een houten huisje bij het Thingvellir Lake, middenin de Golden circle, daarover later meer…
Onderweg zijn we meteen onder de indruk van de natuur in IJsland. Het is heel apart, zo anders dan anders, ongerept, maar zo mooi! Als je de stad Reykjavik achter je laat zijn er ontzettend veel stukken waar je helemaal niets ziet van menselijke invloeden. Geen huizen, geen dorpen, alleen maar natuur, zo ver als je kunt kijken!
Het land is minder plat dan we ons hadden voorgesteld, vlaktes wisselen zich af met heuvels en bergen. De kleuren in deze tijd van het jaar zijn schitterend.

Aangekomen op de plek waar we 3 nachtjes verblijven, komen binnen in een heel knus familiehuis waar het al behaaglijk warm was.
We pakken wat spullen uit en Luuk en Roos sprongen nog even in de hottub.

IMG_1719IMG_0128Via de Aurora app krijgen we een melding dat er vanavond en vannacht kans is om het Noorderlicht te zien. Dus nog even jassen aan en op zoek naar het Noorderlicht. We zien wel een lichtgroene gloed, maar het Noorderlicht helaas nog niet.
Het is inmiddels bijna 22 uur, in Nederland dus al middernacht, omdat er 2 uur tijdsverschil is. Dus snel ons warme bedje in, zo lekker na een toch wat koude tocht.

Morgen gaan we verder op avontuur!

1. Reislogger:
    28 oktober 2023
    Welkom bij Reislogger! We wensen je veel plezier op reis!
  2. Geertje Lammers:
    29 oktober 2023
    Wat een leuk verslag van de eerste dag. Bijzonder land!!!
    Zo kunnen we jullie goed volgen.👍🏻
  3. Lenneke Van Veen:
    29 oktober 2023
    Wat ziet het er meteen al heerlijk uit! Hopelijk gaan jullie het noorderlicht ook nog zien… zo vanuit de jacuzzi zou helemaal top wezen 😜
  4. Marieke:
    30 oktober 2023
    Oh wat heerlijk! André heeft mij ten huwelijk gevraagd op Ijsland :-). Tip voor het noorderlicht: kijk door je telefoon, dan zie je het veel beter. Dus maak er een foto van, ook al zie je het met je blote ogen nauwelijks.