Dinsdag 31 oktober- Vík

31 oktober 2023 - Skaftárhreppur, IJsland

We worden vanmorgen gezellig samen wakker op de 6 persoons slaapkamer in ons hostel Nordur Vík. Roos en ik liggen samen bovenin een stapelbed en ik kan je zeggen dat het voor mij een beste klim is om uit bed te komen😂
We lopen samen naar Sudur Vík, het restaurant dat op zo’n 500 meter van het hostel ligt. Bij deze overnachtingen zit een ontbijtje inbegrepen en we komen binnen in een super gezellig, sfeervol, klein restaurantje.
We genieten van koffie, thee en een gevarieerd ontbijt. Een fijne start van deze dag!

IMG_2211

IMG_2213
We bespreken de plannen voor deze dag.
Het beloofd weer een hele mooie dag te worden en we besluiten eerst naar Dyrhólaey te rijden. Dyrhólaey is een 120 meter hoge kaap die in zee uitsteekt. Aan de kant van de zee zit een groot gat, waar zelfs boten doorheen kunnen.
Ernaast liggen de vogelrotsen waar ontzettend veel vogelsoorten voorkomen. Tot augustus kun je hier ook de papegaaiduikers zien.
We parkeren de auto en wandelen naar de vuurtoren voor een mooi uitzicht.
Het waait ontzettend hard, de app geeft windkracht 7/8 aan! Ook zitten er best veel wolken op dit zuidelijkste puntje van IJsland.
Het aparte is dat we in de verte aan beide kanten een strak blauwe lucht zien.
De ligging van Vík maakt dat het weer hier soms totaal anders is dan maar een paar km verderop. In Vík waait het eigenlijk standaard heel hard en is er meestal bewolking en vaak regen.
We merken dit later op de dag als we doorrijden en op nog geen 10 minuten van deze rots de zon schijnt, het strakblauw is en er bijna geen wind staat.
Heel apart!

IMG_0577IMG_0578IMG_0584

We rijden verder naar Sólheimajökull, een uitloper van de gletsjer Mýrdalsjökull.
Het binnenland van IJsland bestaat voor een heel groot gedeelte uit gletsjers en is dus niet begaanbaar. Ineens snap ik wat beter waarom IJsland deze naam draagt.
We parkeren de auto en maken een prachtige wandeling naar de voet van de gletsjer. Onderweg komen we langs een gletsjermeer waar grote stukken ijs in drijven.

IMG_0593IMG_0621IMG_0617

We hadden niet verwacht zo dichtbij de gletsjer te kunnen komen, maar kunnen hem echt aanraken!
We zien een bruid en bruidegom die de wandeling ook gemaakt hebben en hier prachtige foto’s maken.

IMG_0599IMG_0604IMG_0607

We lopen langs het meer terug en de kinderen krijgen er geen genoeg van om stenen te gooien en grote stukken ijs op te rapen.
Luuk heeft aan het begin van de wandeling een grote steen meegenomen en de naam Henk geven. Deze steen wordt trouw omstebeurt door Luuk en Roos meegedragen. Wat hebben ze een lol!

IMG_0623IMG_0612
Terug bij de auto hebben we bijna 2 uur gewandeld. We besluiten nog even langs Black beach te rijden, het zwarte strand vlakbij ons hostel en rijden dan naar het hostel terug.

We doen de rest van de middag rustig aan, lezen en chillen wat.
Om 17 uur rijden we naar een restaurantje in Vík waar heerlijke hamburgers op het menu staan. Het eten is heerlijk en na afloop doen we nog een potje Take 5 en Pinguïnparty.

IMG_2297
Bij het hostel aangekomen pakken we vast wat spullen bij elkaar voor morgen. Dan reizen we een stuk verder richting het oosten.

We liggen er op tijd in. Wat was het weer een prachtige dag!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Lenneke Van Veen:
    1 november 2023
    Het houdt ook niet op hè!!!
  2. Danielle:
    4 november 2023
    Hahaha HENK
  3. Anneke Heijdeman:
    4 november 2023
    Wat een indrukwekkende avonturen beleven jullie. Het landschap lijkt een beetje op The Lord of the rings.
    Gandalf schijnt naar beneden te zijn gestort 🫣.
    Geniet van de laatste dagen en goede reis!